Tuesday, December 3, 2013

Nama Anak Perempuan dan Maksudnya

Assalamualaikum...

Baru jap tadi kakak teks saya ckap baby lam poyot baby gurl. Baru lepas scan. Sportingnya baby nak tunjuk kan? Untung la my sis dapat anak pompuan 2, lelaki 2. 2 pasang. Jealous I.... Belum ade rezeki anak kedua lagi...sabar..usaha..tawakal...hihi....

Bila kakak bagitahu bakal dapat anak perempuan, mula la saya google nama-nama bayi Islam perempuan. Nak cari nama dekat-dekat dengan nama anak kakak yang sulung, Nur Jihan. Kakak Nur Roslina.. Saya budjet cari nama yang depannya Nur jugak dan J juga huruf permulaan nama. Kalau si kakak nama Nur Jihan yang bermaksud Cahaya dan Nama Tokoh Wanita, saya agak berkenan dengan nama Nur Jinan yang bermaksud Cahaya Syurga-Syurga. Hehe...tapi mesti la kakak dan abang ipar nak cari dan letak sendiri nama anak mereka ape kan? 

Nama saya sendiri ada maksud tersendiri. Lama nak decide nama masa kat JAIS masa peluk agama Islam.. hihi...nak cari nama dekat-dekat dengan nama suami bermula dari Su____ so, dicadangkan dan dipilih ialah Sumayyah Humaira yang bermaksud Kebanggaan Yang berpipi merah. Jadi, ada la Su jugak di depan...sweet... 

Ha...masa nak cari nama anak sendiri pun pening...letak nama macam tu je senang la kan...tapi, kita kena letak nama anak dengan maksud yang baik-baik. Anak dah lahir tapi, kami belum letak nama lagi..rasanya 2 hari cari...haha..sian anak ummi. Akhirnya kami letak nama puteri hati kami Shafiyah Umaira' yang bermaksud Suci jernih Pipi kemerah-merahan (nama timangan Isteri nabi - Aisyah). Alhamdulillah.


No comments: