Wednesday, December 4, 2013

Pekerjaan Suami vs. Isteri

Assalamualaikum....

Hari ni dan hari-hari sebelum ni saya stress la bila orang tanya tentang pekerjaan. Haha.. tak la sampai stress tahap gaban tapi stress tahap geram je. 

Saya bekerja dalam sektor swasta. Suami pula bekerja dalam sektor kerajaan. Tak pelik (bagi saya la dan pasangan-pasangan seumpamanya) tapi, agak pelik bagi orang-orang yang mempunyai kerjaya yang sama-sama dalam sektor kerajaan biasanya la. Hehehhh... Erkkk.... Ada ku kesah?

Yang geramnya mereka mulanya excited nak berbual dengan kita sebab ingatkan kita ni bekerja dalam sektor kerajaan kan.. tapi bila dapat tau kita bekerja dalam sektor swasta, mula la nak tak nak je layan... hampeh... menyampah... Hello... saya bekerja dalam sektor swasta pun makan gaji halal jugak OK... So, tak yah la tunjukkan kepoyo'an disitu. Saya tak ada rezeki lagi nak dapatkan pekerjaan dalam sektor kerajaan. At least saya bekerja juga bantu suami, diri-sendiri, beli barang keperluan anak, beli ape je kita target dan yang penting bagi orang tua kita duit tiap-tiap bulan. Boleh bayar ape-ape tanpa minta satu sen pun dari suami atau berhutang sana sini... bukak lobang, tutup lobang sana sini... main kutu sana sini... werkkkk. 

Tu satu hal... Yang peliknya, perlu ke kalau suami kita cikgu, kita pun cikgu? kalau suami kita polis, kita pun polis? kalau suami kita pegawai, kita pun pegawai??? Perlu ke??? Haha... tipikal of penyibuk. Tak perlu la kan... Masing-masing la dengan rezeki masing-masing. Yang penting cukup makan pakai. Ape yang kita miliki dalam dunia ni, semuanya pinjaman semata-mata. Jadi, kita tak perlu la riak dengan apa yang kita ada malah, sentiasa bersyukur serta menerima ketentuan dengan hati yang terbuka. In shaa Allah di syurga nanti, kita pasti akan memiliki segalanya.

No comments: