Monday, October 19, 2015

Badan Shafiyah Gatal-Gatal dan Bengkak

Assalamualaikum...

Hujung minggu lepas kami balik rumah sendiri di kampung saya. Pernah cerita kan, kami bina rumah sendiri kat sana sebab suami.kerja kat sana, kebun sawit, kebun lada pun kat sana. Hmmm...sekarang ni suami ternak burung puyuh pula...bagi burung puyuh tu bertelur je.

Sabtu saya, Shafiyah dan Syafiq duduk rumah je...Suami bagi budak training main bola kat stadium. Tengah hari tu la Shafiyah mula gatal-gatal. Dia suruh saya garu bahagian pelipat kaki. Ingat biasa je..sapu je la dengan minyak yu yee. Lama-lama saya tengok eh..semacam sangat rupa gatalnya tu. Macam jerumut. Cepat2 saya ambil gambar sebab nak whatsapp dekat suami. Lepas tu saya lumur satu badan dengan garam. Saya ambil gambar lagi untuk bagi suami update. Kalau tak baik juga nak suruh dia balik bawa Shafiyah pergi kecemasan hospital. Mula-mula tu OK lagi. Surut dah... Tapi lama-lama bila Shafiyah asyik-asyik garu muncul pulak bengkak gatal yang baru kat tepi atau kawasan lain. Update lagi kat suami.

Pukul 3 petang macam tu suami balik, terua bawa pergi bahagian kecemasan Hospital Lundu. Semasa jumpa Pegawai Perubatan tu, saya bagitahu dan tunjuk gambar yang saya ambil tadi sebab semasa pergi gatal-gatal tu dah surut balik. Haha...Pegawai Perubatan tak kasi lumur garam ye....takut radangan kulit katanya. Huhu...my bad. Tapi result OK ape? Kan.... Tak apa, dia lebih tahu secara perubatan sebenar.

Kebetulan Shafiyah pun ada bisul betul-betul atas hidung dia. Doktor bagi ubat untuk tu sekali. Dapat ubat penadol, antibiotik dan lotion. Sapu lotion tu je badan masih lagi gatal-gatal. Tidur malam mula la tak nyenyak sebab asyik nak garu je. Suami la yang tolong layan Shafiyah.

Esoknya siang surut lagi..Petang naik lagi...Petang Ahad tu balik kampung suami semula... Sebelum tu bawa Shafiyah mandi pantai pula. Bagi dia mandi air masin. Tawakal je la... Sampai je rumah, mak mertua cakap "kena kencing pontianak" seram!!! Actually, saya 2,3 tahun lepas pun pernah kena. Lepas injection dan makan ubat klinik persendirian, terus elok. Alhamdulillah....

Mak mertua terus tumbuk buah kunyit dan lepas tu bubuh minyak kelapa. Lumur seluruh tubuh Shafiyah, surut balik. Tapi, malam balik lagi macam tu. Syukur suami ada tolong layankan.

Pagi tadi sebelum pergi kerja tengok dah OK dah. Sekali balik kerja petang, mak mertua cakap OK je...Ye la, kalau tak OK saya nak bawa dia ke kkinik yang saya pernah pergi dapatkan rawatan dulu tu. Sekali lama-lama Shafiyah mengadu gatal balik...menjadi balik..huhu...saya terus sapu minyak kunyit, sapu minyak Tropika Herba, sapu dengan minyak TYT dan last sapu bedak kat badan. Dia kata tak sakit..ok dah. So, tengok.dia sekarang tengah tidur nyenyak di sebelah kiri saya. Sebelah kanan tentu-tentu la tempat Syafiq. Hehe... Semoga anak-anak dikurniakan kesihatan yang baik berpanjangan. Amin...

Terina kasih membaca.

Wasalam,
Su

No comments: