Monday, June 30, 2014

Ramadhan Al-Mubarak 1435H

Assalamualaikum...

Selamat Ramadhan Al-Mubarak tahun yang ke-4 buat diri saya. Hehe...semalam 2,3 kali kira...Alhamdulillah dah tahun ke-4 rupanya...ingatkan tahun ke-3..hihi...tak rasa sungguh.

Ingat lagi tahun pertama berpuasa pada tahun 2011 sangat-sangat la mencabar. Longlai dan kurus kering jadinya. Haha...ye la sebab masa tu kebetulan trimester pertama mengandungkan Shafiyah. Kuat muntah lagi tu... Selera tak ada... Tak silap mengandungkan Shafiyah, tak ada nak mengidam. Tak macam kandungan kedua..macam-macam nak makan... Adam dalam kenangan. Baca Keguguran Kandungan ~ Pasti Ada Hikmahnya... In Sha Allah Amin...

Dua minggu sebelum raya saya dimurahkan rezeki mendapat kerja di tempat kerja sekarang. Alhamdulillah. Malam pertama duduk rumah sewa saya menangis. Sedih sangat sebab saya tak pernah duduk mana2 keseorangan tanpa siapa-siapa di sisi. Suami tak dapat nak temankan sebab esoknya hari bekerja. Petangnya kena patah balik ke rumah sewa uruskan mana yang belum selesai. Masa tu sayu sungguh hati sebab tengah mengandung. Ya Allah...jika dikenang masa tu sedih sangat. Sebelum tu sempat la tarawih di kampung saya.. Masa duduk di rumah sewa, tarawih di Masjid depan tu je. Seronok juga duduk di rumah sewa sebab setiap hari dapat dengar bacaan ayat suci Al-Quran. Rasa tenang dan selamat. Shafiyah pun macam seronok je dalam perut. Sekarang Alhamdulillah...Shafiyah petah mengaji. Dia ingat baca Iqra'. Saya sendiri semasa mengajar Shafiyah mengaji pun turut sama belajar.

Tahun kedua pula saya berpuasa dengan keluarga mertua sebab dah tak duduk rumah sewa lagi. Sempat solat tarawih di kampung suami dan kampung saya sendiri. Tahun kedua tu puasa saya rasanya penuh la..Walahualam...

Tahun ketiga, tahun lepas...sama juga berpuasa di rumah mertua. Kali ni tiada kesempatan solat tarawih di kampung saya...suami pun rasanya hujung-hujung salah 1 malam 5 malam terakhir je pergi. Malam yang lainnya di kampung suami.

Ha ni nak cerita pengalaman saya berpuasa tahun ke-4. Ayoooo....saya kena bahan dengan suami la pulak...sabor je lahhh.... Saya pun tak tau kenapa saya lemau sangat. Sebelah pagi sampai tengah hari bukan main kemas bilik. Bukan kemas-kemas macam tu je ok... Semua ada dalam bilik tu bawak keluar habis-habis. Lap-lap...cuci kipas...Vakum...sapu..mop...sapu...mop..sapu...sapu...sapu... Mampu??? Saya mampu....haha... Suami pun turut membantu...Siap pukul 2 petang... Lepas tu mandi... Dari pagi tak mandi ok... Alang-alang nak kemas kan... Suami pulak siap-siap bagi anak tidur masa tu... Dia sekali tidur... Saya pun nak join tidur tapi tak boleh... Panas sangat cuaca... Gerak suami ajak beli ikan kat pasar. Shafiyah macam tau-tau je... Bangun jugak ikut sekali... Ha...masa tu la saya rasa saya dah tak stabil. Rasa pening la...nak muntah la...nak pitam la... Ya Allah... hari pertama berpuasa sangat mencabar. Balik dari pasar ok balik...siap masak ikan singgang. Balik tarawih request air 100 Plus dengan suami..haha...lagi-lagi kena bahan... Hari ni setakat sekarang ni ok je ni.. Harap-harap bertahan..sampai la sebulan. In Sha Allah....


Selamat berpuasa...

Wasalam...


No comments: