Friday, October 14, 2016

Happy 30th birthday to me!! Thanks mom...dad...

Assalamualaikum....

Terjaga dari lena, tengok-tengok jam dinding tunjuk12.25am...eh, 12.25am ke 5am ni? Tak puas hati..capai hp kat sebelah...betul la 12.25am...haha...maknanya tarikh dah bertukar dari 13 oktober ke 14 oktober. Tiba hari memperingati ulangtahun kelahiran saya ke 30. Tak sangka ya dh capai umir 30 tahun...rasa baru semalam berlari-lari dengan kawan-kawan main macam-macam mainan....macam baru semalam je duduk UPSR, macam baru semalam naik sekolah menengah...macam baru semalam cinta-cinta monyet..ehhhh..haha...ye la....macam baru semalam je aku masuk universiti, 1st time jauhhhh dengan family....macam baru semalam je aku kahwin...macam baru semalam aku konvo degree...macam baru semalam aku lahirkan anak pertama....ye....macam baru semalam mak tinggalkan aku sorang-sorang kat dunia ni...dah tak ada tempat bermanja, tempat mengadu, tempat untuk aku bersandar sebaik mak....semoga mak damai dan tenang serta ditempatkan di kalangan orang-orang pilihan Allah di tempat yang baik d sana...aminnnn....

Seperti yang saya sedia maklum, sebelum saya dilahirkan, mak warded di Sarawak Government Hospital, Kuching selama sebulan. Tak iangat dan tak pasti sebab apa...Masa tu kakak atas saya berumur 6 tahun..hihi...kesian dia...mak kata dia sangat excited nak dapat adik. Kakak saya tu sayang sangat kat saya...actually dia sorang je panggil saya adik....kakak atas lagi n abang sulung panggil nama je...haha..what ever..semua tetap sayang saya sampai tahap saya ni mangsa buli...hahahhh...

Tu semua kenangan...hidup dalam keluarga kami berubah satu persatu sejak berlaku perkahwinan dalam kalangan adik beradik...mula-mula abang kahwin...tak terasa sangat perubahan tu sebab dia dan isteri stay dengan family..almaklum la..anak sulung..satu-satunya anak lelaki pulak tu..bezanya cuma ada ahli keluarga bertambah...paling seronok bila pada tahun 1999, kami dianugerahkan cucu pertama buat keluarga kami, anak sulung abang saya...bertambah-tambah ceria keluarga kami..semua sayang anak buah sulung kami tu...then, kakak kedua kahwin...dah mula terasa kehilangan sebab dia ikut suami...rumah tak la jauh sebab sekampung je pun...dari share katil 1 bertiga, jadi berdua dengan kakak pertama pulak....tak lama lepas tu, kakak pertama pula kahwin..pun ikut suami dia..masa tu saya form 5...2004. Terasa sangat kali ni suny walaupun dia sama juga tak jauh, daerah yang sama je...Tapi mula rasa satu perubahan...tidur malam saya sorang-sorang...xde girls talk dah sebelum tidur.

Tapi, terasa kehilangan yang paling ketara dalam family kami bila mak meninggal. Semua jadi kelam kabut, kucar kacir...rumah dah tak berseri seperti dulu...rumah kurang bau wangian masakan...kurang haruman kekemasan...

Mak tinggalkan kami setelah segala tanggungjawabnya di dunia ni selesai. Dia dah tengok saya kahwin, dah tengok konvo, dah tengok mengandung..cuma....mak tak sempat tengok anak pertama saya...masa tu kami bersama-sama bertarung. Awal tahun 2012...mak bertarung nyawa dengan penyakit dihidapi nya, saya bertarung nyawa untuk melahirkan anak pertama. Walaupun dalam pantang, saya tetap ulang alik hospital melawat mak, mak cuma dapat tengok gambar anak saya...menitis air matanya...

Terima kasih mak sebab melahirkan saya di dunia ni... Terima kasih mak sebab membesarkab saya dengan penuh kasih sayang... Terima kasih mak sebab tak jemu-jemu melayan karenah saya dalam meniti kehidupan... Terima kasih mak sebab jadi mak, sahabat, guru dan role model kepada saya... Terima kasih mak sebab sporting sangat... Terima kasih mak sebab bagi kahwin walaupun masa tu masih belajar...hihi... Terima kasih mak sebab menjadi tulang belakang dan pendorong kepada saya untuk terus memperjuangkan hidup untuk berjaya... Terima kasih mak... Terima kasih...

Apak... Terima kasih sebab selalu bersama mak sehingga ke hembusan nafasnya yang terakhir. Terima kasih sebab besarkan kami adik beradik dengan penuh kasih sayang... Terima kasih sebab tak jemu mendidik kami untuk menjadi manusia.. Terima kasih apak sebab bagi juga kahwin...haha... Terima kasih apak... Terima kasih... Semoga apak sihat, panjang umur, murah rezeki dan bersemangat untuk meneruskan hidup bersama kasih sayang mak.

Saya akan teruskan perjuangan hidup saya untuk menjadi manusia yang ada sumbangan untuk agama, bangsa dan negara. Semoga saya menjadi hamba Allah yang sebenar-benarnya SUMAYYAH...pergi meninggalkan dunia ni dengan redha dariNYA dengab penuh husnul khotimah... Berbahagia bersama suami yang sangat dicintai dan ditaati di jalan redha Allah bersama anak-anak yang dikasihi... Semoga saya menjadi isteri dan ummi yang mithali... Semoga saya berjaya dengan penuh kebanggaan dalam Master saya. Semoga saya berpeluang memperoleh segala yang diinginkan dalam hidup...  In sha Allah..aminnn...

Terima kasih di atas segala kebaikan yang diberikab kepada saya di dunia ini. Semoga Allah membalasnya dengan penuh Rahman dan Rahim.

Semoga di usia 30 ini, saya dimurahkan rezeki, dikurniakan kesihatan yang baik berpanjangan supaya saya boleh menjalankan tanggungjawab saya sebagai hamba Allah, sebagai isteri yang solehah, sebagai ummi yang mithali, sebagai anak yang sentiasa mengenang jasa ibu bapa, sebagai menantu yang baik, sebagai pelajar yang berjaya, sebagai pekerja yang berhemah tinggi dan sebagai adik, rakan, sahabat, kawan, sepupu, pendek kata sebagai manusia yang baik. In sha Allah...

Selamat hari jadi ke 30 Coroline Anak Masmin @ Sumayyah Humaira Binti Masmin.

No comments: